zondag 19 juni 2011

Andere Baan

Per april heb ik mijn onregelmatige consultancy-leven ingeruild voor dat van projectleider bij de Chip-maker om de hoek. Niet meer met de lease-auto in de file op weg naar het onbekende, maar dagelijks 20 minuutjes fietsen naar mijn vaste werkplek inn Veldhoven. And I like it.

Parallel startte in april de marathonloper met wekelijkse baan-trainingen op spikes. Inderdaad zag het plaatje er als volgt uit: Een trainer met stopwatch in de hand zijn pupil aansporend dieper te gaan dan hij ging. De pupil vervolgens bij de finish van ieder tempoblokje rollend over de grond alsof iemand hem net met een Uzi had neerschoten. Bloed doorlopen ogen, stoom uit de oren, happend naar adem. Het lactaat deed zijn werk. Het impliciete doel was lactaattolerantie opbouwen om als een waardig krijger te kunnen sterven in de baanwedstrijden. Expliciete doelen waren vrij simpel: PR’s op alle korte afstanden.

Startend met 800m, eindigend met 5000m. En als we dan toch bezig zijn nog even aftoppen met een 10km wegwedstrijd. Resumerend vielen de korte afstanden tegen, waarschijnlijk omdat ik iedere keer te snel alleen kwam te zitten en te hard kapot ging. Toch gingen alle PR’s eraan en is de 14:51 op de 5000m niet onverdienstelijk.

Gisteren moest dus het 3e PR in 8 dagen worden, ditmaal op de 10km. Streeftijd was 30:59. De Bavoloop in Rijsbergen is een gemoedelijke stratenloop met vier grote rondes van iets meer dan 2km. Inderdaad zit je dan vrij snel tussen de achterblijvers. Ook is er her en der publiek wat onverlaat op het parcours in de binnenbocht gaat staan. Je went eraan. Overall op het parcours hoor je de speaker schellen. Na iets meer dan een kilometer hoorde ik zo mijn naam als lid van de kopgroep. Inderdaad, schuilend voor de harde wind. Het hoge tempo leek me teveel van het goede en ik besloot de groep te laten gaan om alleen tegen de wind in te boksen. Met 31:05 wel een PR, maar nog niet naar tevredenheid.

Er zit zeker meer in, en dat biedt vertrouwen naar, zo heb ik inmiddels bedacht, het baanseizoen 2012. Deze baanwisseling bevalt me namelijk wel.

3 opmerkingen:

  1. Mooi te zien dat het werkt. Dit gaat ongetwijfeld winst opleveren op jouw favoriete afstand. Succes en hou die lijn stijgende!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wouter de Rooij20 juni 2011 om 00:42

    Goed bezig Harm. En een mooi verhaal op een duidelijke website, daar worden mijn ogen ook weer blij van, haha, veel succes nog met rennen en tot je verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar ! Je traint weer op snelheid en op een of andere manier voel je je weer meer een echte 'hard'loper :-) Jammer van die 6 seconden maar PR is PR en het is een hele sterke basis voor een heel mooi najaar !

    BeantwoordenVerwijderen