zondag 21 februari 2010

Apeldoornse Marathon Heuvels

Vijf weken na het lopen van de volledige 42km van het parcours als training moest het vandaag dan echt gaan gebeuren. Niet voor mijzelf, wel voor mijn ploeggenoten Bram en Marco. Althans, dat was toen het plan. Helaas schitterde Marco vandaag in afwezigheid door en longonsteking en startte Bram met een voetblessure en daarmee de sterke drang om voortijdig de strijd te staken (over 7 weken in Rotterdam immers weer een kans). Wel stond Luc vandaag aan de start en zo zou ik als trainingsprikkel eerst hem 27km hazen om daarna Bram nog te hazen (mits hij nog meedeed).

Klein detail: 2,5 week geleden heb ik de meniscus van mijn linker knie iets te enthousiast opgerekt bij een alternatieve training (iets met een berg in en twee lange latten). Gevolg: 10 dagen rustig fietsen op de hometrainer ipv hard rennen over het asfalt.

Onder de noemer 'Niet mieten, lopen zul je' stond ik vandaag helemaal vooraan achter de startstreep op de Loolaan naast Luc en Prins Pieter-Christiaan (ieder zijn privéleges). In het eerste startvak stond ook RunningRonald met gierende zenuwen op weg naar een sub 3-uur. We hadden voor hem toegang tot het vak geregeld als wederdienst voor het regelen van de fantastisch ruimte om vooraf te verzamelen. Ook de de Poolse winnaars van de vorige edities stonden vooraan en het devies was vrij simpel: hen volgen.

De eerste 15km gingen goed en ik kon Luc daar waar nodig zo veel mogelijk uit de wind houden. Bij de drankpost op 15km besloten de Poolse lopers onze vertraging om een bekertjes mét sportdrank te pakken te misbruiken om een gat te slaan. Ik wilde wel, maar Luc kon even niet mee door een opspelende kuit. Ook 28-km lopers Remon van Luzen, Marcel van Uppelschoten en Peter Bruinsma konden het gat niet dichten en zo was er ineens een gat van 40 seconden bij het beklimmen van de Amersfoortseweg. Ineens riep Luc dat ik moest knallen. In ongeveer 3 km liep ik het gat dicht door bergop kilometers van 3:30 af te drukken. Onaangenaam verrast waren onze Poolse vrienden toen ik letterlijk vooraan kwam melden dat we weer terug waren;)

Helaas moes Luc 2km later het tempo weer laten zakken, weer vanwege die kuit. We besloten beide bij 28km uit te stappen, ik had immers ook de nodige krampen door het gebrek aan heuveltraining. Terwijl we in 3:45 keuvelend doorliepen besloot Luc een paar honderd meter voor de splitsing op 27km toch door te lopen. Blijkbaar is hij vervolgens bergop in hetzelfde tempo doorgegaan, want hij noteerde toch nog een keurige 2:30 (4e plek). Wat een bikkel!

Ook het vermelden waard: Bram staptte bij 25km en houd mijn haasdienst tegoed voor Rotterdam als hij er 3 weken Kenia op heeft zitten. RunningRonald werd in de laatste 7km genekt door de 250 hoogtmeters die hem 7 strafminuten opleverden waarmee zijn potentiele 2:57 vervloog. Conclusie: Bij de marathon krijg je wat je in de 13 weken daarvoor verdient hebt; realiseer je alleen wel dat wanneer je hebt gekozen voor het prachtige parcours van de MidWinterMarathon in Apeldoorn daar ook wat heuveltraining voor nodig is.

Check hieronder de filmbeelden en een interview met Harloopnieuws.nl:

6 opmerkingen:

  1. Je hebt supergelopen Harm, gefeliciteerd! Luc heeft weer een tophaas aan je gehad! Dank voor het regelen dat ik mijn mijn hazen in het voorste vak kon staan en je hebt helemaal gelijk, ben als vlakke polderloper natuurlijk niet echt die heuvels gewend... maar die sub 3 komt echt nog wel. Leuk je weer even gezien en gesproken te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onthou je slotzin Harm! Ook in Zeeland is het zwaar, en dat is een understatment ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie actie om in 1 ruk het gat dicht te lopen naar die Polen, geeft ook aan dat de vorm niet slecht is, toch? Succes in Eersel zaterdag, ik kom mischien wel even supporteren (zowat mijn achtertuin).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Harm,
    Mooie soap rond trainingsmaatjes Marco en Bram die eigenlijk de hoofdrol hadden, toch? Wel weer veel "feelgood" met een mooie groep 2.32 mannen Van Lunzen, Uppelschoten en AV Atleticskopman Bruinsma. Succes!
    (Bram veel plezier in Kenia).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat je net zo snel loopt als je praat is bekend. Dit amusante verhaal herken ik als het verhaal dat je aan Rob en mij in al je enthousiasme ondersteund met gebaren vertelde in de laatste kilometer die je met ons meeliep in 3.39, nadat je van ons hoorde dat Bram was uitgestapt. Prachtig.
    ps, ik zoek nog een haas in Rotterdam die mij voorbij het dorpshoofd en zijn assistent uit Hapert kan loodsen. Interesse? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Proficiat met het mooie haaswerk. Hoe graag had ik die gezichten van de polen willen zien toen jij je weer op kop kwam melden met Luc. Mooi dat hij toch is door gegaan ; ik heb er nog immer vertrouwen in dat hij 2.18 kan lopen = EK limiet Barcelona !!

    Dat Apeldoorn heuvelachtig is... dat wist jij toch al ? Jullie hebben ongetwijfeld het parcours kaartje goed bekeken maar er is toch ook getraind ? Ik heb er vorig jaar gelopen en ook "genoten" van de heuveltjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen