zondag 28 november 2010

“Hé Harm, nou leer je wat echt crossen is!”

Na 20 marathons is het dan toch echt tijd geworden om maar eens gedegen aan mijn snelheid te gaan werken en dus de voorjaarsmarathon over te slaan. Het idee is simpel: in de winter crossen, met als eerste piekmoment het NK eind februari. Slechts 5 weken na ‘mijn Eindhoven’ trok ik twee weken geleden voor het eerst in mijn leven spikes aan. Niet dat een overwinning bij de MolenvenCross in Helmond nou bovenaan mijn verlanglijst stond, maar wel ‘fatsoenlijk meelopen met de grote jongens’ in de Tilburgse Warandeloop 2 weken later (vandaag dus).

Die cross in Helmond ontaarde in een heus waterballet wat ik nipt wist te winnen voor een drietal Duitse baanatleten. ‘Anders, maar wel leuk’ was de hoofdconclusie. Vorige week stond trainingscross nummer 2 in Veldhoven op het programma. Ditmaal was het de Meester zelf die 9km lang op mijn hielen zat. Leuke trainingen, maar zeker nog geen garantie voor een fatsoenlijke Warandeloop.

Hoofdorganisator/Speaker Frans Heffels waarschuwde me vooraf nog niet te hard te starten. De rustige start bleek toch niet zo handig, want ik kwam ingesloten te zitten en stond in twee bochten letterlijk geparkeerd. Tijdens het lopen bemerkte ik dat ik op de heuveltjes zoals de beruchte Berenkuil iedere keer inliep op andere lopers, maar juist bij de snelle vlakke stukken er genadeloos vanaf gelopen werd. Toegegeven, snoeiharde sterftrainingen hebben op mijn schema de afgelopen weken nog geschitterd in afwezigheid. Illustratief was het moment waarop iemand in het publiek riep: “Hé Harm, nou leer je wat echt crossen is!” Zonder moeite kon ik de olijke aanmoediging beantwoorden met een lach en een opgestoken duim. Harder konden de benen echter niet.

Eind februari heb ik deze leerervaring opgenomen, zijn de echte sterftrainingen afgewerkt, en moet ik toch echt beter kunnen dan 25e Nederlander.

2 opmerkingen:

  1. Eind februari... is dat het NK Cross in Nijverdal ? Heel veel succes in de voorbereiding er naar toe. Ik ga trainer Luc direct even twitteren dat jij graag wat meer "snoeiharde sterftrainingen" op het programma wenst ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Poeh, toch nog 24 NL voor je, ik meende vooral veel buitenlanders boven je te zien, maar ik heb niet zitten tellen. Thimoty een aantal plekken voor je zag ik, volgens mij zijn jullie op de halve van gelijkwaardig niveau en dan zul je op andere afstanden meestal ook bij elkaar in de buurt lopen

    Je moet dit gewoon zien als een leermoment en volgend jaar met wat meer basissnelheid aan de start staan, en dan minstens 10 plekken opschuiven

    Mag je van de trainer volgend jaar wel weer gewoon in Eindhoven lopen? Voor een marathonloper als jij lijkt het me best een straf om een jaar lang verstoken te blijven van het belangrijkste aspect van je hobby ;-)

    Op de 5000m een minuut eraf het komende jaar en de 10km ergens laag in de 29, dan komt dat PR in okt.2011 er vanzelf, bij wijze van spreken.

    BeantwoordenVerwijderen