zondag 25 april 2010

Zowel de benen als het hoofd wilden niet

Als je je doelen haalt heb je de lat te laag gelegd” fluisteren Acda en de Munnik me geregeld via mijn iPod in. Vandaag heb ik geconcludeerd dat de lat met 2:24:59 te hoog ligt bij 13 weken trainen met een weekgemiddelde van slechts 95km. Achteraf zat er met een langzamere doorkomst halverwege (nu 1:12 rond) een 2:26 in, but that’s it.

Was ik voorbereid op het lopen van een geen-meter-vlak parcours, was mijn verkoudheid helemaal verdwenen, was het weer niet zo vreemd vandaag, was er niet slechts per 8km (5 mile) een sportdrankpost, en was de afgelopen 5 weken mijn nachtrust/gemoedstoestand niet negatief beïnvloed door mijn stukgelopen relatie, dan had er misschien zelfs een hoge 2:25 in gezeten. Maar heel eerlijk, niet sneller, en dus lag de lat met 2:24 te hoog.

Toch ben ik blij en trots dat ik nu ook de Marathon Major London aan mijn lijstje toe mag voegen; in dit geval met een aardige 2:29 (55e plek). Het begon afgelopen week met de beruchte aswolk waardoor ik bijna met de ferry in plaats van met de Ierse prijsvechter moest afreizen. Vervolgens werd voorspeld dat deze 30e uitvoering de warmste uitvoering zou worden op het beruchte voorjaar van 2007 na. Bij het loslopen gisteren was het zo warm dat een bezoekje aan de lokale hairdresser me wel een goede leek. Amper 4 uur na grondig bewerkt te zijn door een tondeuse, werd de weersverwachting voor vandaag ineens aangepast: “Cloudy, showers, sunshine, hot, humid, actually we don’t know because this is the UK.”

Vanochtend ging het een uur voor de start dus ineens gieten waarmee mijn warming-up zowaar in een cooling-down veranderde. Toegegeven, de weermannen hadden het bij het rechte eind met hun versnipperde voorspelling. Gooide ik tijdens de race wat water uit een flesje over mijn hoofd en polsen (Londen heeft geen sponzen) tegen de hitte, begon het ineens te miezeren en had ik het weer snoeikoud. Vreemd weer dus. Wat betreft de experience: 42km lang rijen die enthousiast applaudisserend publiek; en dan langs de befaamde highlights als de Big Ben. Ook dat is marathonlopen, and I love it.

Maar goed, de race begon vrij hard omdat het eerste deel sterk dalend is. Na wat rondvraag kwam ik tot de conclusie dat er een groep voor me op 1:10 halverwege en achter me één op 1:13 liep en zo besloot ik dat mijn race solo zou gaan verlopen. De eerste 15km gingen eenvoudig genietend van het publiek zonder het laten van ook maar één zweetdruppel. Enkel de eerste kilometer had ik gevoeld wat bij 18km terugkwam: de aanhechtingen van mijn bilspieren. Vanaf dat moment had ik moeite om nog kilometers van 3:25 te produceren. De trendlijn daalde en bij 30km kwam ik op dezelfde tijd door als tijdens mijn PR-race. Belangrijk verschil, toen wilde ik voor het goede doel in mijn eigen stad koste wat het kost in ieder geval een PR lopen. Vandaag ging ik voor 2:24, maar zat ik inmiddels op 2:27.

Als ik was gaan pushen had er een PR in gezeten, maar bleef dat waarschijnlijk wel in dezelfde minutengrens, wat me op dat moment geen k#t interesseerde. Mentaal ben ik gewoon niet 100% momenteel. Achteraf schijn je spijt van te krijgen van niet tot het gaatje gaan, maar die ervaring moet me nu dus nog gaan ontvallen.

Zoals Churandi Martina als een wijs sprak: “Om te kunnen winnen moet je weten wat verliezen is.” Vandaag ben ik het in mijn 11e marathon te weten gekomen, en ik ben er blij mee.

11 opmerkingen:

  1. Top gedaan man! Shit happens (zoals jij altijd zegt). Volgende keer moeten de Marathon Hooligans maar weer mee om je vooruit te schreeuwen ;-). Zie je snel! Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Harm,
    Ik ga je toch lekker feliciteren met je Londen Marathon. Die staat toch maar mooi met een tijd onder de 2u30 onder de lang niet ideale omstandigheden zoals je aangaf. Ik had gister al even in de uitslagen gekeken en zag een snelle start zo tot de eerste helft. Ik dacht gegokt en wat aan het einde verloren. En ik hoop inderdaad dat je je niet helemaal verrot hebt gelopen ... dat is goed voor je herstel. Geniet nog een tijdje van de ervaring en pak lekker een flink portie rust (dat ben ik wat vergeten na Amsterdam).
    See you,
    Oskar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Harm,
    zonde van je kapsel maar gefeliciteerd met het volbrengen van een keurige marathon. Mijn trainer zei me laatst: daar waar je valt ligt een schat begraven. 'Verliezen' dus gebruiken om in de toekomst te winnen.
    Groeten,
    Thijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. marcel uppelschoten26 april 2010 om 18:12

    Hoi Harm,
    Een marathon uitlopen als het lekker gaat is geen kunst ,maar een marathon als het minder gaat en je loopt hem toch uit, dat is de winst voor de volgende .
    Die 2.24 is een kwestie van tijd .
    Geniet ervan en rust lekker uit.
    groetjes Marcel Uppelschoten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hi harm well done.

    for next year work hard from today, beacuse time is like a axe and if you did not cut, it will cut you.
    Mohamed

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Harmpje,

    doe je toch weer leuk hoor en het is natuurlijk ook een stuk lastiger als er niet een stel van die mongolen aan de zijkant staan te schreeuwen. Volgende keer moeten we dus maar weer meegaan. He catch u later,grtz,
    Voet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een marathon is geen optelsom van reeds gemaakte tijden op kortere afstanden, maar is de optelsom van training, mentale belasting in de voorbereiding (stress) en externe omstandigheden. Twee factoren compenseren een negatieve uitslag,en dat is wilskracht en mentale veerkracht. En die heb je in voldoende mate. Dus laat die lat lekker liggen op 2.24. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom ze die hoogspringtechniek "flop" hebben genoemd. Groet, Mike

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey kort koppie,

    Moest wel even twee keer kijken naar de foto :-) Toch geweldig gelopen joh, zeker als je schrijft dat je lijf en geest niet helemaal één zijn. De volgende marathon ga je gewoon een PR lopen en onder deze omstandigheden heb je nu heel goed gelopen.

    Maar heb je toch nog wel een beetje kunnen genieten van de marathon van Londen? Ik heb van horen zeggen (je weet dat ik geen marathonlopen ben) dat de sfeer geweldig moet zijn.

    CU, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. en zo ben je toch weer 42 kilometer dichter bij Asfaltjunkie in de buurt gekomen. Die wilde haren eraf, is dat een statement? De runner in mij zegt "Wow! London onder de 2u30: respect!" Als trainer zou ik nog wel 'ns met je willen filosoferen... als je mij tenminste ook nog wat laat zeggen... Geniet van wat je hebt bereikt, en leer van al die wijze lessen die hierboven staan. Keep on running, Asfaltjunkie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. We zijn trots op je, Harm!

    BeantwoordenVerwijderen