zondag 11 april 2010

Uitlopen, gewoon omdat dat kan

De afgelopen weken verklaarde menig kenner me met een glimlach voor gek. Welke idioot gaat er nu op 3 én op 2 weken van zijn marathon als training twee keer de hele marathon lopen?! Ik dus. De magie van de marathon verwerken in toch al geplande traingsprikkels leek me een wel aardig experiment. Zo toog ik 2e Paasdag naar Utrecht voor 30 km in marathontempo en vandaag, slechts 6 dagen later, naar Rotterdam voor 21 in halve-marathontempo. Beide malen met het plan daarna uit te stiefelen.

Ook ik realiseerde me dat 6 dagen wat aan de korte kant was en daarom besloot ik Utrecht net iets rustiger te doen. Omdat ik daarmee ineens een perfecte haas zou zijn voor Marcel Uppelschoten (Mr. Utrecht) melde ik me bij de organisatie. Marcel op weg naar 2:29 blij, Utrecht blij, en ik blij. Het plan was 3:30 per km. Tot 15km ging het prima; vanaf dat moment kwam de wind eigenlijk zo’n beetje iedere 2km uit een andere richting. Langzaam werd Marcel gesloopt en bij 28 gaf hij aan dat het tempo iets zachter moest. Ik voelde me sterk en had al bij 21km beloofd door te gaan tot hij geen wind tegen meer zou hebben bij 32km. Uiteindelijk ging mijn hulp tot het 35km-punt, al had ik er toen een hard hoofd in wat betreft Marcel’s droomdoel. Zelf trok ik een extra shirt aan, wisselde ik van schoenen en chip, at een banaan en ging met een bidon in de hand op weg om de 42 vol te maken. Ondanks dat ik zelf relatief eenvoudig 2:40 liep, baalde ik vooral van Marcel’s 2:32. Over 6 maanden weer een poging voor Mr. Utrecht.

Het herstel leek voorspoedig te verlopen, maar donderdag kwam ik tot de conclusie dat vandaag weleens te vroeg zou komen. Niets was minder waar. Al bij 8km moest ik echt gaan werken en kreeg ik het gevoel dat ik met heel veel pijn en moeite tot 17km aan het elastiek zou kunnen hangen bij de helden van TDR. De verleiding van een pitstop bij Luc die bij op het 13km-punt stond was te groot en zo stopte ik daar al. Vervolgens maakte ik er een wisseltempo-duurloop inclusief nog 3 kilometers van 3:15 en twee extra stops bij 23 en 30km van. De laatste 12 liep ik met groepsgenoot Arie waarbij we ons op 40 nog konden motiveren om er net een 2:49 uit te persen.

Terugkijkend heb ik in netto-looptijd met maandag 2:32 en vandaag 2:35 twee hele aardige trainingen afgewerkt. Dit is vooral van belang omdat ik met mijn werk geen tijd heb om 8x/week te trainen en nu toch gewoonde benodigde duur en kwaliteit verwerkt heb. De Krotwaar-Sengers methode: als training 2 marathons in 7 dagen, gewoon omdat dat kan.

1 opmerking:

  1. Vond al dat je laat rond het 40km punt was.

    "gewoon omdat het kan" prima motto!

    BeantwoordenVerwijderen